Ruta de les mines

El patrimoni miner forma part de la memòria històrica de la comarca, és un testimoni del desenvolupament tècnic i industrial d’èpoques passades i indispensable per entendre la realitat present del nostre territori. Els anys d’explotació minera van marcar el territori i la vida social dels habitants i van deixar un ric patrimoni. La majoria de rutes de les mines són circulars, tenen diferents nivells de dificultat i recorren els municipis de Queralbs, Pardines, Planoles, Toses i Ribes de Freser. Dels 11 itineraris, 4 passen per Ribes de Freser:

R5: BATET– MINES del TORRENT de les FITES – VILAMANYA – BATET (3h40’)
Es parteix de dalt de tot de Batet per una pista forestal que passa pel costat d’unes cases i d’un abeurador. Es passa pel costat d’un dipòsit d’aigua. Més endavant, en un revolt, s’ abandona la pista i s’ agafa un corriol. Aquest corriol és l’antic camí miner. Al final d’una forta pujada el camí gira a la dreta. Si s’agafa el camí que surt cap a l’esquerra, s’anirà a parar a la mina Gerona; si no, es continua pel camí miner fins al Pla de l’Era. Es travessa el prat seguint la tanca, el prat al final es converteix en un camí fins a arribar al torrent de les Fites. Es creua i, uns metres més amunt, a la dreta, s’enfila un corriol que porta directament a la barraca i a les mines Fernanda. La Fernanda és un conjunt de mines que es distribueixen a banda i banda del torrent. Des de la segona mina, s’ agafa un corriol que travessa una pineda de pi roig i que va a trobar la pista de Vilamanya. Es ressegueix la pista fins a arribar a Vilamanya i, a continuació, s’ agafa el sender local que retorna cap a Batet.

R6: BATET – MINES del TORRENT de les FITES – MINES de CAN POSSONS – BATET (3h)
Es segueix l’ itinerari 5 fins a arribar a la mina Fernanda. Des de la segona mina, s’ agafa un corriol que travessa la pineda de pi roig, però en sentit diagonal fins a trobar una petita pista. Aquesta enllaça amb el camí de la serra del Castell que descendeix fins al collet Segura. Pel camí de baixada es passa per un pou que pertany al complex miner de can Paloca. Des del collet s’ agafa la pista de l’ esquerra que passa per can Segura i can Possons. D’un revolt després de la segona casa surt el sender local que condueix de nou a Batet. Les mines de can Possons es troben a peu d’aquest sender.

R7: RIBES de FRESER – St. CRISTÒFOL – MINES de CAN PALOCA – MINES de CAN POSSONS – RIBES de FRESER (St. Cristòfol) (2h30’)
Es surt des de Ribes de Freser pel carrer Cerdanya en direcció a l’oratori de Sant Cristòfol i es continua per un sender local que condueix al Collet Segura. Passat els estiradors, per un corriol, s’arriba a la cisterna, a prop del Turó de Segura. Des del Collet Segura, s’agafa la pista que baixa en direcció a Roques Blanques. S’ abonda la pista i s’ agafa un corriol que puja fent ziga-zaga, superant les antigues feixes. Pel camí es troba les primeres mines d’arsènic. Més amunt, el corriol es troba amb el camí miner procedent de can Paloca. En aquest punt, o bé es pot seguir-lo i visitar les mines de ferro, anomenades Ferreres de Ventolà, o bé es pot retornar cap al Collet Segura seguint el camí miner que, una mica més endavant, s’ajunta a l’alçada del pou amb el tram de la ruta 6. Per tornar a Ribes es fa el camí de pujada a la inversa.

R8: VENTOLÀ – MINES de CAN PALOCA – MINES de CAN POSSONS – BATET – MINES del TORRENT de les FITES – VENTOLÀ (3h40’)
Es parteix de Ventolà per la carretera fins a un revolt molt tancat; des d’aquí s’ agafa l’antic camí miner que porta fins a la casa de can Paloca. Per arribar a les Ferreres de Ventolà s’ agafa un corriol que surt del costat de la casa, que passa pel costat d’una font i creua la pista. Es segueix pel corriol que porta a les primeres explotacions de les Ferreres de Ventolà. Continuant pel camí miner es pot observar, a banda i banda, diverses boques de mines. Al final del camí, a l’alçada del pou, es continua per la ruta 6 que passa pel collet Segura, per les mines de can Possons i arriba a Batet. Es reprèn la ruta 6 passant pel desviament de la mina Gerona, la mina Fernanda i es deixa la ruta 6 en una cruïlla de camins en plena baixada del serrat del Castell. S’ agafa la pista que surt a la dreta i no es deixa fins que no arribem a Ventolà.